Автор Тема: Начин за направата на печатни платки в домашни условия  (Прочетена 164487 пъти)

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #120 -: Септември 14, 2010, 08:07:56 am »
Тук има описана подробно технологията за направа на платка в домашни условия.Има две теми,които можете да прочетете.
http://robotics.dir.bg/_wm/pbasic/?df=186&dflid=3
Слави Петков
София 49г

westsiderz

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 244
    • Профил
    • http://www.xequtor.co.nr
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #121 -: Септември 14, 2010, 01:09:41 pm »
Цитат на: "Borislav"
Liquid Tin в България не се намира и при евентуална доставка би станало безбожно скъпо... Така е, Слави разпространяваше разтвор, който е патент на Технически Университет - София, но в крайна сметка принципът на изработката на платки в домашни условия е сам да си направиш всичко "от-до". Идеално за любителските нужди е Сплавта на Розе в Глицерин, която в България не се намира вече...
Остава да мислим алтернатива...
Поздрави!


Жалко  ;(  Иначе работата с Liquid Tin изглежда много лесна и на видеото се получи толкова равномерно покритие, че чак завидях на човека  :lol: След няколко дни заминавам за чужбина. Ако там успея да си намеря, ще взема, ако не ще го карам без покритие. Иначе повече с поялник няма да нанасям калай - едно че изисква време, друго че ако не внимаваш може да съединиш две съседни писти или да отлепиш медта при по-дълго нагряване.
\"We will make electricity so cheap that only the rich will burn candles.\" ~ Thomas Edison

Ахмед Караибрахимов, гр. София 25г.

http://roboleague.bg/
http://xequtor.co.nr

Dimitrov

  • Бил знаел какво е Мехатроника!
  • *****
  • Публикации: 141
    • Профил
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #122 -: Септември 14, 2010, 06:30:44 pm »
Всъщност за ваничка за ецване може да се ползва аквариум примерно с размери
височина 300мм
дължина 400мм
дебелина 50мм
тъй като платката трябва да стой вертикално за да може да се стича долона дъното на  вваничката отделената мед а да не се натрупва по платката   с това се ускорява времето за ецване, а въпросния аквариум ако го поръчате в някое стъкларско ателие ще ви излезе около 15 лева или поне на мен толкова ми взеха. В горния краи на платката се пробиват два отвора 3мм и се закача да виси на две кукички които аз съм направил от медно жило от стар кабел за интернет естествено с изолацията за да не се разяде. До тук от техническата  литература.
И от мен една тънкост ако добавите нагревател за рибки 50 W с вграден термо реголатор които да е потопен във ферихлорида и настроен да поддържа около 30-35 градуса времето за ецване ще се ускори ама наистина много тъй като ферихлорида се движи от топлината и отнема по бързо медното покритие. Аз използвам ферихлорид на 5 години вече и при предварително загрята течност времето за ецване е около 40 мин а като беше нов което беше доста отдавна бяха необходими около 5- 10 мин  :clap:  След ецване платката се измива обилно  с вода и я разпробивам почиствам осенаците със шкурка 1000 или 2000 и я пръскам с един спреи които представлява течен колофон струва около 10 лева и улеснява започването след като изсъхне я калаидисвам с помоща на оплетка така не се окъсяват пистите и не се запушват отворите. Въпросния спреи може да се направи в домашни условия като се разтвори малко колофон в коресилин  и се нанася с гъбичка или четка  по този начин се полочава тънак слои калаено покритие почти като фабрично   ;)
Георги Димитров / Стара Загора

Да пишеш на български с латиница е все едно да пишеш с лайна на стената - чете се, но не е красиво

westsiderz

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 244
    • Профил
    • http://www.xequtor.co.nr
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #123 -: Септември 17, 2010, 05:15:14 pm »
Задава се по-сериозен проект и сега ще трябва да работя с двуслойна платка. Някой да ги е ползвал досега. Имали някакви по-специални неща, за които трябва да се внимава, примерно при нанасянето на мастилото върху текстолита или при ецването. А и бих се зарадвал на съвет, как да ги насложа така, че и двата пласта да съвпаднат, да няма разминаване между местата за дупчене на горния и долния слой. Засега смятам след като нанеса долната част, да пробия няколко дупки и спред тях да сложа хартията за да нанеса и горния пласт. Дали ще е добра идея.
\"We will make electricity so cheap that only the rich will burn candles.\" ~ Thomas Edison

Ахмед Караибрахимов, гр. София 25г.

http://roboleague.bg/
http://xequtor.co.nr

Borislav

  • Administrator
  • *****
  • Публикации: 1010
    • Профил
    • http://robotics-bg.com
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #124 -: Септември 17, 2010, 06:24:13 pm »
Цитат на: "westsiderz"
Задава се по-сериозен проект и сега ще трябва да работя с двуслойна платка. Някой да ги е ползвал досега. Имали някакви по-специални неща, за които трябва да се внимава, примерно при нанасянето на мастилото върху текстолита или при ецването. А и бих се зарадвал на съвет, как да ги насложа така, че и двата пласта да съвпаднат, да няма разминаване между местата за дупчене на горния и долния слой. Засега смятам след като нанеса долната част, да пробия няколко дупки и спред тях да сложа хартията за да нанеса и горния пласт. Дали ще е добра идея.


Първоначално трябва да направиш 2 дупки (диагонални) и по тях да базираш (с 2 кърфици) горния и долния лист. Можеш да ги изрежеш приблизително колкото платката (малко по-големи) и да ги слепиш с тиксо. След това като сложил лист отгоре и започнеш да гладиш, тиксото ще се ратопи, но листите вече така или иначе ще са залепнали за платката, така че няма да имаш проблем. :) Само глади внимателно, да не се разместят. Можеш да ги направиш и като "пакет" около платката. Получава се с точност 0.1-0.2, което смятам, че е добре в случая. :)
Поздрави!
Роботиката не е хоби - тя е начин на живот!

Dimitrov

  • Бил знаел какво е Мехатроника!
  • *****
  • Публикации: 141
    • Профил
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #125 -: Септември 17, 2010, 06:34:12 pm »
Аз очертавам размера на платката като я чертая и после режа по линията след като принтирам  и слагам единия гладя и после другия но не отлепвам хартията от първата страна за да не се размажат пистите после във вода и след това ако има забележки коригирам а може да центриш с отрвори но нещата които ще слагаш в отворите най често кърфици все ми пречат поне на мен а и се изместават на ляво или дясно и пак може да се разминават.
Пробвай начина който ти е лесен на теб  и пиши за резолтата
Георги Димитров / Стара Загора

Да пишеш на български с латиница е все едно да пишеш с лайна на стената - чете се, но не е красиво

westsiderz

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 244
    • Профил
    • http://www.xequtor.co.nr
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #126 -: Септември 17, 2010, 11:30:57 pm »
Ще се надявам да стане  :clap:
\"We will make electricity so cheap that only the rich will burn candles.\" ~ Thomas Edison

Ахмед Караибрахимов, гр. София 25г.

http://roboleague.bg/
http://xequtor.co.nr

westsiderz

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 244
    • Профил
    • http://www.xequtor.co.nr
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #127 -: Септември 20, 2010, 09:49:07 pm »
Вече е готова платката  :clap: Направих я по метода описан от Borislav, сложих няколко кърфици, после с тиксо и след това гладих - по 5 минути от страна. Отново използвах хартията от етикетите за цени, получи се супер, всички писти се отпечатаха, почти нямаше нужда от коригиране. И най-важното: Горния и долния пласт съвпаднаха перфектно, може да има съвсем леко несъответствие, но то е съвсем, съвсем леко  ;) Сега остана само да продупча и да запоявам  8)

П.П. Да добавя само няколко съвета от личен опит: Хартията от етикетите за цени е най-добрия вариант. Може да имате малко проблеми при отпечатването с принтера (Аз похабих към 7-8 листчета  :x ) но иначе след това ще сте доволни. Дори при мен мастилото така се залепи за текстолита, че и с ацетон не може да се махне. Не е проблем, един вид стои като калайдисано и ако искаш с някой по-остър предмет може да се махне.
И друго: Ако не можете да намерите машина с която да изрежете текстолита, ползвайте ножици за ламарина. Режат без проблем текстолита. Може и с нормална ножица, но ако е по-тънък текстолит  :lol:
\"We will make electricity so cheap that only the rich will burn candles.\" ~ Thomas Edison

Ахмед Караибрахимов, гр. София 25г.

http://roboleague.bg/
http://xequtor.co.nr

Borislav

  • Administrator
  • *****
  • Публикации: 1010
    • Профил
    • http://robotics-bg.com
Начин за направата на печатни платки в домашни условия
« Отговор #128 -: Септември 20, 2010, 10:48:02 pm »
Защо похабяваш листите? При мен е, защото принтерът ми размазва тонера от време на време... Явно разстоянието между валяците е прекалено малко.
Мастилото е добре да го ликвидираш. Не се тревожи да използваш шкурка... Намери някоя по-тънка в железарията или в най-близкия магазин за строителни материали. След това, под течаща вода, с прави движения (по посока на пистите) започваш да махаш тонера, в случай, че ацетонът не помага. Спокойно, нищо няма да им стане на пистите... :-D Разбира се, стига да не натискаш много (ако има по-тънки писти) и да провеждаш шкурката по посока на пистите, а не срещу тях! Експериментирай.
Още нещо към технологията... Днес си намерих медна оплетка (най-после). С някой по-голям поялник (добре е да е с плоска човка под 45 градуса) се калайдисват лесно през оплетката, стига първо платката да е добре намазана с флюс (и глицеринът върши добра работа). Нанасям го с четка за рисуване с по-фин косъм (едва ли има значение последното). Тествано и резултатите не са никак лоши. Поне не става на вълнички както е без оплетката. :) Ако имате писти с големина 0.25 мм (или по-тънки) предлагам въобще да не се калайдисват по тази технология, защото е достатъчно само да се проведе поялникът, за да ги нарани... Определено не става и лесно може цялата платка да отиде "на кино". :)
Поздрави!
Роботиката не е хоби - тя е начин на живот!

syrax

  • Новодошъл
  • *****
  • Публикации: 2
    • Профил
:)
« Отговор #129 -: Октомври 02, 2010, 03:12:25 pm »
аз ползвам платки с готов фото покритие (bungard) 10х16см - 4 лв
- порблема е че са едностранни
1. Фото шаблон :
от eagle печатам на лазерен принтер прозрачен слайд за проектор
отгоре нанасям акрилен лак на тънко да запазя печата и за подсилване на цвета
!!! акрилен , при другите тонера почва да се разтича (Very  Well! Clear lacquer) - към 5лв от практис, пробвах и с друг дето ми го дадоха за акрилен но резултата беше плачевен така че препоръчвам конкретно този  (Very  Well! Clear lacquer)
2. Експонация
Направил сам си модифициран "UV Box" от стар скенер с 4 UV пури по 8W
- експонирам 3 мин и полвина (на бунгард платките са хубави защотот фото покрието е чувствително на много малък диапазон UV лъчи)
3. Промивине
разтварям супена лъжица с Натриева основа ("Вики" пpепарат за почистване има го в всички CBA-та) с 250 мл вода
и топя платката вътре като леко поклащам докато не се появи печата
4. Ецване
Използвам плексигласов аквариум за платки (домашно правен). Нагрявам ферихлорида (60-70 гр за да се подсили ефекта) и ецвам около 10 мин (зависи колко пъти е ползван разтова)
5. Правене на отвори
Ползвам "Dremel" бормащинка с вертикална поставка (2-те ми излязоха около 200 лв )
6. Калайдисвам на ръка ако се наложи скоро видях за това чудо течен калай и калай на прах

------------------------------
заб.
сега видях че има течен калай (по скоро пудра)
на прах разтваря се с дистилирана вода
82 Евро без ДДС-то - 450 грама за 5 литра разтвор
39 лв излиза 1л разтвор :) мисля че е добра цената

starr1

  • Новодошъл
  • *****
  • Публикации: 4
    • Профил
исползваи  хартия от подлепващо фолио за мебели  то е много гланцирано и става перфектно

starr1

  • Новодошъл
  • *****
  • Публикации: 4
    • Профил
махаш лепенката и остава сама хартията   режеш колкото ти трябва и е залепваш с тиксо от двата края на лист от принтера със гланца на горе      и  копираш  след това  със ютията нагряваш и като истине само се отлепя  пробвеите и ще се убедите сами    товае

starr1

  • Новодошъл
  • *****
  • Публикации: 4
    • Профил
за бормашина може да ползваш моторче от касетофон на кола  вземеш моторчето махаш му шаибата взимаш една устер клема  счупваш е вземаш едната половина и е слагаш на моторчето стягаш болчето и готово а от  другия краи боргииката   захранваш с 12в или с адаптор товае

Borislav

  • Administrator
  • *****
  • Публикации: 1010
    • Профил
    • http://robotics-bg.com
Цитат на: "starr1"
исползваи  хартия от подлепващо фолио за мебели  то е много гланцирано и става перфектно


Да, материалът е долу-горе същият, който е при лепенките за цени... Иначе респект, не съм срещал досега тази идея. :)
Поздрави!
Роботиката не е хоби - тя е начин на живот!

Dimitrov

  • Бил знаел какво е Мехатроника!
  • *****
  • Публикации: 141
    • Профил
Цитат на: "starr1"
за бормашина може да ползваш моторче от касетофон на кола  вземеш моторчето махаш му шаибата взимаш една устер клема  счупваш е вземаш едната половина и е слагаш на моторчето стягаш болчето и готово а от  другия краи боргииката   захранваш с 12в или с адаптор товае
При този метод как избягваш биенето на свредлото защото пре свредло 0.8 мм или по лошо 0.6 мм се чупят като солети  :?
Георги Димитров / Стара Загора

Да пишеш на български с латиница е все едно да пишеш с лайна на стената - чете се, но не е красиво