Автор Тема: Малко инвентар и начало на малък проект...  (Прочетена 23840 пъти)

kiler_4o

  • Робо-Новак
  • *****
  • Публикации: 13
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« -: Септември 21, 2007, 02:36:07 pm »
Като ми казахте "не си направил нито един робот още, а ..." се засегнах и реших да направя нещо като робот ... Вчера се занимавах и изкарах основните неща, които ще ми трябват ... Ето една снимка, на най-важната механика, която имам (имам още, но не мога да си спомням къде съм прибрал всичко...)... Електроника имам бол, но от механиката имам малко повече от това: (натиснете view original size долу, ако искате да видите какво точно има на снимката, защото има и някои малки работи :) )

За сега смятам да направя нещо, което да се движи, а после вече може да го направя да мисли... но главната идея в момента е да закрепя двигателя, който го задвижва и този, който го управлява:

ето две-три снимки на изделието... от първата снимка (на инвентара) и тази ще видите какви работи съм правил, за да закрепям зъбчатките (защо ли просто не ползвах ремък :D ) - направил съм няколко редуктора... Пирографа вършеше много добра работа, но му скъсах без да искам човката... ще сложа една тел и ще се оправи :)



между другото какво е това ? :

дадоха ми 3 и така и не разбрах какви са ... не ми трябват цели, въпроса е какви са тези елементи по тях, защото не ми се търси информация ...
И как мога да управлявам високоволтова верига от нисковолтова без механични релета ? Искам с микроконтролера и някакъв спийд контролер евентуално да управлявам ел. мотора от гайковерта... Имам и няколко стъпкови мотора и тях също не знам как точно да ги управлявам, а е важно, защото все пак завиването ще става с такъв :)
edit: Имам предвид кой е най-рационалния начин ... защото все пак мога да ползвам транзистор в ключов режим ама ... Ще върши ли работа при постоянно напрежение ? Май да :)
..:://Club Fiat Bulgaria member\\\\::..
Fiat Punto Mk.II 1,2MPi 8V \'01 Go!

tommyboy

  • Направо Робот! :)
  • *****
  • Публикации: 416
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #1 -: Септември 22, 2007, 11:06:39 am »
на снимка не сум сигурен какво е точно но тия металните кубчета так да ги наречем са май  екрани на бобини против смущения, гледам имам и танзисторчета, аве се хубави неща :D

kiler_4o

  • Робо-Новак
  • *****
  • Публикации: 13
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #2 -: Септември 22, 2007, 03:26:28 pm »
Надявам се да ми отговорите на основните въпроси, но искам да задам и още един ...
Ще имам ли достатъчно мощност ако свържа степ моторчето за завиването директно към MCU-то ? И ако не какви транзистори да взема за тази цел ? Освен това ще стане ли номера с транзистори в ключов режим да управлявам ел. мотора от гайковерта с нисковолтовата верига (за него ще си ползвам 18 волтовата батерия)
..:://Club Fiat Bulgaria member\\\\::..
Fiat Punto Mk.II 1,2MPi 8V \'01 Go!

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #3 -: Септември 22, 2007, 03:47:01 pm »
Съвета ми е първо да започнеш с постояно токов двигател.После да преминеш на стъпков.
Не не можеш директно да свързваш такъв мощен консуматор към изходите на контролера.За тази цел има драйвери.Един от тях е добилия невероятна популярност тук във форумаL293d :clap: Този драйвер може да управлява и стъпков двигател.Максималните стойности на тока и напрежението можеш да вземеш от характеристиките му.
Вторият ти въпрос е много мъгляв.Да можеш да управляваш двигателя от гайковерта ти.Зависи от тока му и напрежението му.Можеш да го управляваш със средномощни транзистори.С друг драйвер.С реле.С ключ .С много неща.Въпроса е ,какво искаш да управляваш и как. :D
Слави Петков
София 49г

kiler_4o

  • Робо-Новак
  • *****
  • Публикации: 13
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #4 -: Септември 23, 2007, 01:46:04 am »
Цитат на: "spp"
Съвета ми е първо да започнеш с постояно токов двигател.После да преминеш на стъпков.
Не не можеш директно да свързваш такъв мощен консуматор към изходите на контролера.За тази цел има драйвери.Един от тях е добилия невероятна популярност тук във форумаL293d :clap: Този драйвер може да управлява и стъпков двигател.Максималните стойности на тока и напрежението можеш да вземеш от характеристиките му.
Вторият ти въпрос е много мъгляв.Да можеш да управляваш двигателя от гайковерта ти.Зависи от тока му и напрежението му.Можеш да го управляваш със средномощни транзистори.С друг драйвер.С реле.С ключ .С много неща.Въпроса е ,какво искаш да управляваш и как. :D

Добре де, стъпковия двигател няма ли 1 общ край и няколко други за различните стъпки ? Или съм запомнил грешно ...
За този драйвер съм чел в доста теми, но така и не разбрах как точно го управлявам ... и не мога да си представя как ще управлява стъпковия двигател... А двигателя от гайковерта искам да го управлявам по начин подобен на досегашния - плавно ... да мога да му променям плавно скоростта (като със Speed Controller), но не знам за такъв мощен мотор как ще стане ... идеята ми е да е задвижващ електродвигател, като този, който ползвам в момента ...
..:://Club Fiat Bulgaria member\\\\::..
Fiat Punto Mk.II 1,2MPi 8V \'01 Go!

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #5 -: Септември 23, 2007, 12:49:52 pm »
Ми нали за това говорим.Почни от простички неща.Вземи едно електро двигателче от стара играчка или ,каквото имаш.Подай му захранване.Измери тока които консумира.Тук на форума е показано как.После му сметни мощноста .Напиши в гугъла L293D.От разширеното търсене в гугъла избери да търсиш PDF.файл.Ще ти излезнат няколко страници.Отваряш един по един.На голямата част от тях,ще има всички необходими ти параметри на схемата.Ще са ти нарисували и как работи.ТУК НА ФОРУМА ГО ИМА ВСИЧКО ТОВА.След това свържи двигателчето според схемата на PDF. файла.Започваш да го тестваш докато не стане това,което искаш ти.По време на опитите ти пишеш тук конкретни и ясни въпроси .Тези които са ,или пробват нещата,като теб ,ще споделят техния опит и накрая ще има резултати.
АКО ТОВА ,КОЕТО СЪМ НАПИСЪЛ НЕ ТИ ХАРЕСВА ИЛИ НЕ ГО РАЗБИРАШ ПО-ДОБРЕ СИ ИЗБЕРИ ДРУГО ХОБИ.
Слави Петков
София 49г

DataMatrix

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 308
    • Профил
    • http://datamatrix-bg.net/
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #6 -: Септември 23, 2007, 01:09:01 pm »
Димитър Бояджиев, гр. София

kiler_4o

  • Робо-Новак
  • *****
  • Публикации: 13
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #7 -: Септември 23, 2007, 01:19:46 pm »
Цитат на: "spp"
Ми нали за това говорим.Почни от простички неща.Вземи едно електро двигателче от стара играчка или ,каквото имаш.Подай му захранване.Измери тока които консумира.Тук на форума е показано как.После му сметни мощноста .Напиши в гугъла L293D.От разширеното търсене в гугъла избери да търсиш PDF.файл.Ще ти излезнат няколко страници.Отваряш един по един.На голямата част от тях,ще има всички необходими ти параметри на схемата.Ще са ти нарисували и как работи.ТУК НА ФОРУМА ГО ИМА ВСИЧКО ТОВА.След това свържи двигателчето според схемата на PDF. файла.Започваш да го тестваш докато не стане това,което искаш ти.По време на опитите ти пишеш тук конкретни и ясни въпроси .Тези които са ,или пробват нещата,като теб ,ще споделят техния опит и накрая ще има резултати.
АКО ТОВА ,КОЕТО СЪМ НАПИСЪЛ НЕ ТИ ХАРЕСВА ИЛИ НЕ ГО РАЗБИРАШ ПО-ДОБРЕ СИ ИЗБЕРИ ДРУГО ХОБИ.

спокойно, мога да ичисля мощността на моторчето, поне по електрониките по-малко от 5 не съм имал ... Ще ти послушам съветите сега отворих даташийта и ще почета, пък ще видим какво ще се получи :)
edit: между другото още като дойдох във форума погледнах схемата на H-bridge (май така се наричаше), която е в L293D до колкото разбрах ... Та, такъв драйвер от къде мога да намеря ? Имам предвид дали ще го има тук в "градските" магазинчета за електроника или трябва да си поръчам от някъде ? Прочетох даташийта на L293D и видях схемите, как трябва да се свърже, добре, това ясно, но колко време четох за степ моторите, разбрах принципа на действие, но пак не ми стана 100% ясно как трябва да ги захранвам (дали са униполярни или биполярни - все същото, и за двете не можах да разбера), та утре ако не ходя до варна - купувам си 6-7 бутончета (не, че нямам, но обичам естетиката и искам да са еднакви :D ), запоявам ги на платка, слагам токоограничаващи резистори и почвам да експериментирам със степ мотора, докато разбера как точно трябва да го управлявам...
..:://Club Fiat Bulgaria member\\\\::..
Fiat Punto Mk.II 1,2MPi 8V \'01 Go!

yasko

  • Administrator
  • *****
  • Публикации: 484
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #8 -: Септември 24, 2007, 11:33:55 pm »
Две приказки за стъпковите мотори, най-разпрострнените са двуфазни, биполярни. Имат 2 намотки и за да се осъществи премстването на ротора се  променя последователно посоката на тока през всяка от тях. Реално за да управляваш такъв двигател ти трябва 2 H-моста. L293D е пример за такава схема има и много други такива ИС. Идеята с бутончетата ти е добра така ще може нагледно да разбереш принципа на работа на стъпковите мотори :)
Относно желанието ти да управлява мотор за винтоверт ше ти трябва мощен H-мост с дискретни транзистори (най-добре MOSFET), но за това по-късно. И накрая смятам че за завиване е най-удачно да се ползва серво, вместо стъпков мотор.
Ясен Паунски,  гр.София, 39 г.

kiler_4o

  • Робо-Новак
  • *****
  • Публикации: 13
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #9 -: Септември 25, 2007, 11:42:12 am »
Цитат на: "yasko"
Две приказки за стъпковите мотори, най-разпрострнените са двуфазни, биполярни. Имат 2 намотки и за да се осъществи премстването на ротора се  променя последователно посоката на тока през всяка от тях. Реално за да управляваш такъв двигател ти трябва 2 H-моста. L293D е пример за такава схема има и много други такива ИС. Идеята с бутончетата ти е добра така ще може нагледно да рзбеш принципа на работа на стъпковите мотори :)
Относно желанието ти да управлява мотор за винтоверт ше ти трябва мощен H-мост с дискретни транзистори (най-добре MOSFET), но за това по-късно. И накрая смятам че за завиване е най-удачно да се ползва серво, вместо стъпков мотор.

Благодаря за разяснението - това ми трябваше от самото начало... Но за управлението със серво - мисля, че ще ми е трудно да го сложа на това шаси ... Не знам дали си видял на снимката на какво място е - макар че като се замисля може и да не е проблем (имам жило, с което да го направя), ама сервотата не са ли от рода на 20 лв едното ? (един приятел се занимава с авиомоделизъм и така ми беше казал) ...
..:://Club Fiat Bulgaria member\\\\::..
Fiat Punto Mk.II 1,2MPi 8V \'01 Go!

yasko

  • Administrator
  • *****
  • Публикации: 484
    • Профил
Малко инвентар и начало на малък проект...
« Отговор #10 -: Септември 25, 2007, 12:23:31 pm »
Чак сега разгледах подробно снимките, идеята със стъпковото моторче от флопи ми хареса и може и да стане :) Иначе има и малки серва на сравнително причлични цени 10-15лв тук:
http://rchobby-bg.com/index.php?main_page=index&cPath=1 или от Конрад (ама се чака).
Аз имам подобна платформа, даже е 4х4 и от известно време обмислям как да и направя плавно завиване.
Ясен Паунски,  гр.София, 39 г.