Форум по Роботика
Полезно => Литература => Темата е започната от: в Юли 31, 2007, 09:19:56 am
-
Първо ще ни трябват няколко неща
(http://img249.imageshack.us/img249/7809/normalimg23358e7cdfda18am8.jpg)
Виждате двата типа клещи ,тенол.Плюс това поялник и гъба.
Аз използвам гъбичка за миене на чинии.Евтини са и се намират на всякъде.
(http://img247.imageshack.us/img247/4329/normalimg2332fcd73a5976kd9.jpg)
Ако имате стойка за поялника можете да си я поставите на мястото и.
Гъбичката се мокри хубаво на чешмата и след това се изтисква добре.Трябва да е влажна.В нея след,като поялника е загрял избърсваме много добре човката му(върхът му)Трябва да изглежда така:
(http://img171.imageshack.us/img171/2734/normalimg2334cba52c1585uc5.jpg).
В случая за да ви покажа ,как се прави аз запоявам на произволно място едно съпротивление.
Взимаме елемента и прегъваме с помоща на клещите с остри краища крачето под 90градуса така:
(http://img249.imageshack.us/img249/1782/normalimg233729b8b75eb8br1.jpg)
Като внимаваме на мястото на прегъване да се поличи хубава дъга.Няма нужда да се мъчим да направим ъгъл с остър ръб ,защото ще счупим крачето на елемента.
Ако платката ви е готова пристъпваме към запояването.Местото на платката трябва да е калайдисано и почистено и трябва да изглежда така
(http://img409.imageshack.us/img409/8854/normalimg2336582702ed92bq4.jpg)
Поставяме елемента на мястото му и премерваме къде трябва да огънем другото му краче.Помагаме си пак с клещите.
(http://img519.imageshack.us/img519/3753/normalimg23391b30ece6faka7.jpg)
-
Не се бях логнал.Съжалявам.Виждам,че не се отваря една от снимките.
Върхът на поялника когато запояваме винаги трябва да ни изглежда.
(http://img293.imageshack.us/img293/4262/normalimg2334cba52c1585nd5.jpg)
-
Добре продължаваме.
След като сме огънали и двете крачета на елемента го поставяме на мястото му.За да се задържи в положението,което ще го запояваме,след обръщането на платката към ниво писти леко отваряме крачетата му на вън.
(http://img294.imageshack.us/img294/5958/normalimg234165d01a04fbgk5.jpg)
Сега вече ще можем да го запоим.
Следващите операции ,които ще ви опиша стават за около 3 максимум 4 секунди.Не трябва да превишаваме това време,защото по-голямата част от полупроводниковите елементи ще се повредят от топлината.Можем да повредим и платката.При дълго запояване има опасност да разлепим пистата.Въобще ви съветвам малко да се поупражнявате за да добиете опит и да получите добри спойки.
Така поднасяме нагорещения връх на поялника,като го опираме едновременно в крачето на елемента и пистата на платката.Задържаме около 1-1,5секунда за да подгреем местото.Ето така
(http://img216.imageshack.us/img216/3481/normalimg234309893cf184ds9.jpg)
След това без да махаме поялника поднасяме тенола и го опираме с лек натиск точно в местото,където контактува човката на поялника с крачето на елемента и платката.Тенола (ако ни е добре загрял поялника)веднага се разтапя и образува капка.Ако сме опрели на правилното място върха на поялника и той е загрял пистата и крачето на елемента,образувалата се капка тенол бързо умива и запълва местото около крачето и крачето с тенол.Времето необходимо за това отново не трябва да е повече от 1-1,5секунди.
(http://img409.imageshack.us/img409/931/normalimg234588c9bf7d8afo7.jpg)
След това поялника с леко плъзгащо се движение по крачето на елемента в посока на горе махаме поялника от местото на спойката.
Тенола се охлажда в рамките на секунда е готов.Повърхността на спойката трябва да е гладка и лъскава.Това означава ,че сме направили добра спойка.
(http://img514.imageshack.us/img514/2589/normalimg234751cc27e9c6hq7.jpg)
Ако спойката е матова и с лоша повърхност(на шупли вълни неправилна форма,само половината от пистата е с тенол а другата няма)Трябва, след като почакаме да се охлади платката и елемента 15-20 секунди са предостатъчни да я повторим.
Запояваме по същия начин всички крачета на елемента ни и пристъпваме към последната операция-тяхното отрязване.
За целта ще ползваме секачките.Поставяме ги така,че да орежем плътно крачето точно там ,където свършва тенола и върха на на спойката.
(http://img112.imageshack.us/img112/4021/normalimg2348a63f2a8a5cmx6.jpg)
След тази операция запоеният ни елемент трябва да изглежда така
Страна спойки
(http://img224.imageshack.us/img224/9314/normalimg2350637c196c2bbg8.jpg)
И страна елемент
(http://img117.imageshack.us/img117/1738/normalimg2351ccd3234800ff8.jpg)
-
Страхотна тема! Наистина те поздравявам за невероятните теми за начинаещи! :) Честно казано, с тази тема и аз се научих да запоявам по-добре... По принцип когато монтажът е гъст (както при платката на сумобота ми), спойките се получават трудно... Поялника ми е стар ("Електроника"), и грее доста... Уж внимавам да не прегоря по невнимание тънките кабелчета, които свързват елементите ми, но в крайна сметка дяволът се крие в малките неща! Платката ми се получи с един голям сноп сини монтажни проводници от долната страна, а имам още 8 елемента (диодни мостове) да правя. :)
Благодаря!
-
Благодаря ти Бориславе.Всъщност това ми беше идеята за буквара.Аз съм на принципа"Не ми давай хляб,научи ме как да го правя"
-
Благодаря ти Бориславе.Всъщност това ми беше идеята за буквара.Аз съм на принципа"Не ми давай хляб,научи ме как да го правя".
Така е най-добре! :) До известна степен и аз съм на този принцип! С огромно нетърпение очаквам още статии (примерно за SMD-запояването)...
Поздрави!
-
А добре като го запоим това така, как ще сложим Проводниците (жичките :D ) ?
-
А добре като го запоим това така, как ще сложим Проводниците (жичките :D ) ?
Задържаш поялника на току-що запоеното краче. С това се плави тенола. Вкарваш през това време кабелчето (със зачистен край - няколко милиметра), и махаш поялника. Задържаш секунда проводничето, и е готово! :)
Разбира се, ще оставя на spp да обясни подробно!
-
@spp като гледам си завършил някое училище или даже Гимназия за Електроника, щом знаеш толкова много! :D Дано до 3 години да имаме последователи! Дано има и Роботчета!
-
@spp като гледам си завършил някое училище или даже Гимназия за Електроника, щом знаеш толкова много! :D Дано до 3 години да имаме последователи! Дано има и Роботчета!
Е като гледам, то много зор не се иска за 2 спойки :)
Btw, трябва ли да е калайдисана човката на поялника, или не? :roll:
-
Btw, трябва ли да е калайдисана човката на поялника, или не? :roll:
Принципно знам, че само ако е нова. :) Тогава трябва да се калайдиса и да стане сребриста.
-
Аз пък имам питане за колофона. За какво се ползва ? Аз до сега без колофон си запоявам, въпреки че имам в нас.
-
Аз пък имам питане за колофона. За какво се ползва ? Аз до сега без колофон си запоявам, въпреки че имам в нас.
С него се окислява метала.. по-лесно се запоява, си чистиш човката в него ;)
-
Колофона се ползва за почистване мястото на спойката .
В тенола има колофон.Затова ако запоявате с хубав тенол може и да не ви трябва.Но е хубаво да се ползва и по малко колофон.
Когато искате да ползвате съединителни кабелчета е най -добре краищата им да се калайдисат предварително.Взимате кабелчето.Оголвате го на половината от това ,което ви трябва.Слагате го върху парченце колофон и с чофката на загрятия поялник го нагрявате,както е в колофона.Махате кабелчето от колофона.На върха на поялника стапяте малко тенол(да се получи капка ) с тази капка пипате кабелчето.Ако кабелчето е многожилно(а такова трябва да ползваме) без да местите поялника ще видите как тенола ще пълзи сам бавно и ще калайдиса много хубаво оголения край.Казх ви да го оголите на половина,защото от температурата изолацията ще се дръпне малко назад.
След като изстине можете да го запоите на мястото му.
-
Задължително е да послушате spp, защото не добре калайдисани кабели могат лесно да се премахнат от платката и не винаги дават добър контакт. Ето за пример, днеска се мъчих цял ден да я направя тая първата схема от книжката (мигащ светодиод) - е успях, обаче реших (знам, знам...) да поразръчкам едно кабелче, и от това PIC-а замина. Не бях калайдисал добре кабелите (някои се крепяха на магия там). Ще трябва да ходя за нов.
-
Задължително е да послушате spp, защото не добре калайдисани кабели могат лесно да се премахнат от платката и не винаги дават добър контакт. Ето за пример, днеска се мъчих цял ден да я направя тая първата схема от книжката (мигащ светодиод) - е успях, обаче реших (знам, знам...) да поразръчкам едно кабелче, и от това PIC-а замина. Не бях калайдисал добре кабелите (някои се крепяха на магия там). Ще трябва да ходя за нов.
:shock: Как така замина?! Изгоря? Аз още не съм ги оморил моите 2, ама да чукна на дърво да не се случва.
-
Ми не знам как да ти кажа честно. Просто разръчках една недобре запоена жичка и диода спря да мига. Отпървом се шашнах и...ха, реших да с мултицета да меря и да видя дали самия диод не е избушил. Тръгнах и изведнъж ме осени мисълта, че може проблема да е по-голям и пипнах микроконтролера - пареше. Изключих захранването, припсувах тихичко и пробвах микроконтролера (като поизстина малко) на програматора, но лампичката не поиска да светне. Махнах микроконтролера и лампичката светна. Това ме доведе до мисълта, че е изгорял и сега ще ходя да си купя нов. Може би утре може би други ден...не знам.
Толкова се радвах, че мигаше светодиода, че като че ли нарочно сам се саботирах, но както и да е. Ако някой ми види платката ще си помисли, че първо съм умрял и след това съм я правил...
-
@spp имали значение какъв е поялника пример да е поиче вата и да изгори елемента или ако се загрее добре преди да почна да запоява и го изключа от тока тогава да запоява
-
@spp имали значение какъв е поялника пример да е поиче вата и да изгори елемента или ако се загрее добре преди да почна да запоява и го изключа от тока тогава да запоява
Принципно не... Важното е да имаш тренинг с подобен поялник! Аз ползвам от 20 до 30 Ватови. Стават, а и не е особено голяма вероятността от изгаряне на елементите! :)
-
Ми аз съм ползвам и 40 и 60 вата, ама с 60 повече ми харесва. Докато работя не го спирам, седи си включен, номера е да не го държиш на мястото на започване дълго, защото се напича елемента.
-
@spp имали значение какъв е поялника пример да е поиче вата и да изгори елемента или ако се загрее добре преди да почна да запоява и го изключа от тока тогава да запоява
Принципно не... Важното е да имаш тренинг с подобен поялник! Аз ползвам от 20 до 30 Ватови. Стават, а и не е особено голяма вероятността от изгаряне на елементите! :)
E с моя 100 ватов поялник (предишния) надали е безпроблемно запояването, но не е па чак такава философия. Малко му е голяма човката това е лошото.
Един добър съвет от книгата на Шишков: вземете памуче и го намокрете с вода. Дръжте го от страната на елемента докато го запоявате. Накарайте някой да ви държи ако трябва. Опитах го и памучето наистина топлоотнема...
Ааа и още нещо: ако не ползваш поялника, изключи го. Не го дръж само да си грее, без да го ползваш, защото това ще му намали lifetime-а (поне така пише на гърба на опаковката на новия поялник дето си купих)
-
а ще можете ли да напривете тема за разпояването . . . дадоха ми няколко платки с много материал по тях но не съм много на ти с поялника та някой ако може да обясни по добре :)
-
колко пъти ти обясних ?? Взимаш поялника взимаш платката слагаш поялника там дето е запоено елемента от едната страна взимаш помпичката дето ти казах да си купиш и я натискаш.. тя "поглъща" калая и готово после и от другата страна и после си взимаш елемента
-
колко пати ти обесних ?? Зимаш поялника зимаш платката слагаш поялника там дето е запоено елементчето от едната страна зимаш помпичката дето ти казах да си купиш и я натискаш.. тя "поглаща" калая и готовоо после и от другата страна и после си зимаш елемента
Има и друг вариант... С пистолет за топъл (горещ, или както там се казва) въздух. Много е удобен... Като цяло инструментът струва доста скъпо, но е много полезен! :)
-
Колофон-използва се за да няма окисляване на метала в момента на спойката-хубаво е да имате отделно-при по високи температури металите/всички хим.елементи/ се окисляват по -бързо отколкото на стайна температура.
Размер на човката на поялника/мощност
Размера на човката има значение от гледна точка на пистите и елементите -ак разтояниети между крачетата на елементите и дебелината на пистите е малко -то е хубаво да се използва поялник с по малка човка или индукционен поялник /да не се злоупотребява с него обаче!!/При отпояване на елемент от платката може да се използува и 100 ватов поялник /при условие че платката е за биклука/ и пинцети и отверка-права-по тизи начин съм свалял ИС от двустранна платка /флопи,контрилер и др/ без да повредв и 1 елемент/
За запазване на пистите при смяна на елемент може да се използва ширмовка от звуков кабел или подобна/дебел "звуков" кабел за колони или захранване на усилвател за кола -парче 50 см ще ви служи доста дълго/
Върху зачистената до блясък ширмовка се посипва колофон на прах или се потапя в разтопен колофон,след което се опставя върху сопйката която трябва да се разопои и отгоре се слага поялника-за икили 2-4 секунди калая се "всмуква" от ширмовката и сте готови!
Дам и се сетих за мощноста на поялника:
40-80 вата със терморегулатор е най подходящ за електрониката.Разбира се трябва да имате и някой по мощен за други цели -запояване на ламаринки /дори алуминии!/(http://[size=18px][/size])
-
здравейте , имам поялник 12 в/8Вт и е с трансформатор с нагласяне на температурния му диапазон . имам малък проблем (той е от неопитност най вече) ,при продължително използване работната му повърхност започва да потъмнява ,не се калайдисва добре и не задържа калай на него. или ако задържи то той е отстрани на конуса му ,а не отпред защото по някога трябва да запоявам като го ползвам почти във вертикално положение. може би потенциометъра с който му нагласям температурата да се е повредил и да държи температурата на поялника най висока . някакъв съвет ако може
-
Ми немога да ти помогна намен като ми потъмнее човката (от калофона) взимам с едно магетно ножче и го почистя.
Поздрави
8)
-
Повечето човки на съвременните поялници имат покритие върху човката и се почистват само благодарение на мокра гъбичка. В момента в който започнеш да ги почистваш с метално острие или шкурка, покритието пада и почистването на човката за да хване тинол, става трудоемко и често. За тези които имат човки с покритие - не са вечни...когато видите, че бързо се зацапват и трудно се чистят, сменете човката с нова.
Флюсове за почистване на човки , запояване и PGA монтаж има много видове и най различни. Времето на аспирина си отмина (поне за мен). Забелязвал съм, че използването на киселини (аспирин) зацапват бързо човката и, ако е с покритие, по бързо си заминава.
Разпояването на много елементи от каквато и да е платка практикувам като слагам платката в една малка фурничка и нагласям на 190 градуса. След около 20 мин (зависи от големината на платката), бъркам с дълга пинцета, хващам платката и тръсвам. Отпоените елементи падат в тавичката долу. Ако имате чипове с тънки крака и решите, че може да ги използвате, слагайте на дъното на тавичката вата, за да не се огънат краката при падането. Не пробвайте във фурната, която готвите, защото остава една отвратителна миризма в цялата фурна. Принципно може да вдигнете температурата за да скъсите времето, но ризкувате да се стопят пластмасите (ако има такива по платката). Истинската фурна за разпояване трябва да е с много финно регулиране на температурата и да може да държи точна температура, както и да има конвекция на въздуха.
-
Мерси вече ще си знам :kef:
-
Здравейте. Не мога да видя снимките. Излиза едно жабче.