Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Теми - Vexorian

Страници: 1 [2]
16
Форум на Web-мастъра / Предложение :)
« -: Август 20, 2009, 03:12:25 am »
Защо не добавите директория към сайта, където да се поставят схеми с обяснение, чертежи, лист с компоненти и т.н. Например като в този сайт http://aaroncake.net/circuits/index.asp само, че да е по-добро. Така всеки ще може лесно да поставя свойте схеми и да ги споделя със другите, вместо да се търсят по форумите? А и те ще са тогава нещо като проекти, които всеки може да реализира, ако иска :)

17
Line Tracer / Нов Linetracer
« -: Август 15, 2009, 06:36:56 pm »
Да... още един :lol: Но този ще е по-сложен от предишния. Преди време бях подхвърлил идея за робот, който решава лабиринт. Еми ето, че започнах реализацията му. Задачата на робота е да следи линия, която се пресича на много места(нещо като плетеница) и да излезе от нея. Ето клипа от който се вдъхнових http://www.youtube.com/watch?v=2WEAQOBjrVI
Засега още не съм започнал да го програмирам, но механиката и електрониката са тествани и реализирани на новата платформа(много благодаря отново на Клуба :), по-специално на yasko :clap: )
Снимка 1
Снимка 2
Схемата и кода по-късно.
П.С. Някои ако има идеи как да го накарам да се връща обратно на предишни позиции да пише

18
Литература / Цифрова Електроника 2
« -: Август 01, 2009, 08:32:16 pm »
Този път реших да прескоча мъчителният метод да вкарвам темата в форума, тъй като сайта е в процес на преместване. Вместо това я качих на моя Гугъл акаунт.
http://docs.google.com/View?id=ddhwppvg_74hrth7scf
Благодаря на sv_shady за прегледа.
Наслаждавайте се :)

19
Общ форум / Робо-мишка... буквално
« -: Юни 23, 2009, 05:12:26 pm »
http://www.youtube.com/watch?v=1QPiF4-iu6g Като видях това видео снощи, онемях... Малко трудно ми беше в началото да повярвам, че робота действително се управлява от мозък на плъх, но като потърсих малко из нета, намерих тази статия на NewScientist http://www.newscientist.com/article/mg19926696.100-rise-of-the-ratbrained-robots.html
Изглежда е истинско и се използва мозък на плъх, свързан към електроди, а те пък - свързани към ултра звукови сензори за разстояние. Ето го мозъка по-отблизо -
Това на мен лично ми се струва едновременно прекрасно и малко страшно. Какво мислите вие?

20
1.    Що е цифрова електроника?
Здравейте и добре дошли в първа част от малката ми серия от статии за този огромен и важен раздел от електрониката, които всеки себе почитащ се робостроител трябва да знае. С тази серия се надявам да ви „вкарам” в основните принципи и елементи на този гигант, превзел почти целия свят(и наистина, ако се замислите, рядкост е да се види човек без мобилен телефон или компютър :) ). Ще ви запозная с много интегрални схеми(чипове) и тяхното приложение, не само в роботиката, а и в много други проекти и разработки. Но преди това, много хора сигурно си задават въпроса – „С какво точно се занимава тази електроника, че да има такова голямо влияние върху света?”. В общи линии от самото наименование се разбира с какво точно се занимава този огромен раздел – със цифри или по-точно – данни, представени във вид на множество електрически дигитални сигнали, които за разлика от аналоговите сигнали имат само две състояния. Това са разбира се 1 и 0. Познато нали? :D За момент може да ви се стори абсурдно колко много устройства функционират благодарение на тези две прости нива, но представете си цял масив от сигнали, разширявайки броят на състоянията от 2 на 2 ^ n *(n-броя на сигналите).  Това вече е друго нали? А сега си представете много логически компоненти, които извършват работа за всяко едно състояние и ето ви едно цифрово устройство. В тази тема обаче няма да започвам със самите интегрални схеми. Вместо това ще поясня някои основни принципи, термини и начинания в цифровата електроника, без които анализирането и създаването на дигитални устройства става трудно, и дори - невъзможно. Така, че ако вече сте навътре с материала, може съвсем спокойно да изчакате до следващата ми тема. За начинаещите обаче тази тема е важна и е нужен поне един прочит. Така че наслаждавайте се на темата, която се надявам да ви хареса и имайте търпение – скоро ще подхванем по-сложните неща. :)


* - a ^ n - a на степен n-та
2.    Дигитални сигнали и магистрали
Както споменах, цифровата електроника се занимава главно със данни и манипулация на дигитални сигнали и се използват логически операции за управлението им. Сигурно ви е ясно поне от обща култура, че електрически ток може да тече по проводници на ток, в две посоки, който най-често в аналоговата електроника е променлив.При цифровата електроника принципа е същия, с единствената разлика, че се използва само прав ток  и сигналите имат само две състояния – високо(HIGH) и ниско(LOW), като за високо най-често се използват напрежения над 0V, а за ниско се приема 0V и в редки случаи напрежение по-малко от това за високо ниво и по-голямо от 0V. При много дигитални схеми е прието, че ако дадено ниво задейства определен стадий на едно устройство, то това ниво се счита за активно(active). Тъй като единичен сигнал, не е достатъчен за да се представят повече състояния в дадена система, често се използва множество от сигнали, обединени в масив от сигнални линии, наречен електрическа магистрала (electrical bus), която може да има точно 2^n на брои състояния, както вече споменах и всяка линия се представя цифрово чрез единица наречена бит(bit) (което също е и наименованието на най-малкия тип данни в информатиката и програмирането) и служи да представя съответната линия от магистралата (или единичен сигнал). Всеки бит представя нивото на даден сигнал чрез две цифри – 1 съответно за високо и 0 за ниско ниво респективно.

Бележка: За да избегнем обърквания, от тук нататък когато говорим за състоянието на един бит, ще използваме 1 или 0, докато като говорим за състоянието на дигитален електрически сигнал, ще използваме „високо” или „ниско” ниво.

За да покажем пък големината на дадена магистрала според броя линии, казваме, че тя е n-битова и в електрически схеми и диаграми се представя чрез име, като до него в скоби се записва началото и края на битовата номерация. Сигналните линии, произлизащи от магистралата също носят името й, както и съответния номер в нея. Ето например схема, илюстрираща 8-битова магистрала А:

В случая отделните линии или проводници на сигналите приемат наименованията А0, А1, А2, ... А7 и са представени с по-тънки линии, които се събират в по-дебела, представяща магистралата с име А<0..7>. Има и други начини за именуване на магистрала, например А[0..7], A<0:7>, A [0:7], и т.н. но аз ще се придържам към първия вариант или към следния:

Този път, линията на магистралата е пресечена с по-малки отсечки и до тях е записан броят битове. Добавена е и стрелка, за да показва посоката й. Тук не е нужно изписването на битовата номерация в скоби до името.

Както истинските магистрали, и тези в цифровата електроника са двупосочни, т.е. в един момент данните „пътуват” от изходно към входящо устройство и обратното, но никога и двете едновременно. Прието е, че всички сигнални линии приемат една и съща посока – тази на магистралата към която принадлежат, без изключения и разногласия.

Съществуват два вида магистрали – паралелни(parallel) и серийни(serial). Магистралите които ви илюстрирах се наричат паралелни, тъй като са всъщност масив от проводници, по които пътуват отделни цифрови сигнали за да се постигнат повече от едно състояния и най-важното – сигналите пътуват едновременно. Обикновено се използват в приложения, когато се изисква бързо пренасяне на данни. Серийните обаче, имат съвсем различен метод за пренасяне на данни. Обикновено се състои от два елемента – електрическа цифрова линия(data line), по която пътуват сигналите един по един и специален механизъм за разграничаване на всеки отделен бит и неговото състояние. Типичен механизъм е втора електрическа линия, по която периодично пътуват сигнали, служещи да разграничават всеки отделен бит от магистралата, наречена часовникова линия(clock line), и често сигналите по нея се генерират от т. нар. тактов генератор(което всъщност е осцилатор). Ето пример за една такава 7-битова магистрала, който илюстрира нивата на сигналите по двете линии във времето:

Като за начало, всяка отделна кутийка с номер на цифровата линия е всъщност състоянието на съответния сигнал, или бит, т.е. сигналът може да е с високо или ниско ниво, и съответния бит може да е 1 или 0 респективно. Думичката “idle” в случая означава „неактивен”, и служи да показва състоянието на линиите, когато те са неактивни, т.е. данни не се пренасят по магистралата. Часовниковата линия, както забелязвате е периодичен сигнал, които се редува от високо към ниско ниво и обратното. За да може да се разграничава всеки отделен бит от магистралата, се избира едно ниво на сигнала(в случая високо), и в момента когато това ниво е достигнато, нивото на сигнала от цифровата линия се отчита и добавя в крайното състояние на магистралата. За да може точно да се определи края на изпращането на сигнали(и съответно големината на магистралата), се използва метод за маркиране началото и края на изпращането:

В случая се използват два допълнителни сигнала, различни от този, когато линията е неактивна(idle), за да стартират последователността. В конкретния пример, нивото на тези сигнали е високо. Обикновено, когато се разглежда състоянието на магистралата, битовете представящи тези сигнали се наричат стартиращ(start bit) и завършващ(stop bit). Този тип магистрали не са практични за изпращане на данни между отделни компоненти, но са изключително практични за комуникация между устройства (както и евтини). Такива магистрали са например RS-232, USB, Firewire, LAN и т.н. и те имат специални протоколи за изпращане на данните. Има разбира се и по-прости като SPI, CAN, I2C, 1-Wire и т.н. проектирани специално за комуникация между отделни интегрални схеми, когато е нужно изразходването на по малко входове или изходи на интегралните схеми. По-нататък ще разберете за какво говоря :)

И така, разгледахме различните типове магистрали и техните характеристики, но сигурно още не ви е ясно какво точно са те. Разбрахте, че данни се пренасят по тях, но кога, защо и към какво сигурно още не ви е ясно. Преди да ви покажа действителен пример, където две устройства са „свързани” едно към друго, трябва да знаете как се интерпретират данните. Четете нататък и ще разберете. :)

21
Общ форум / Дигитална електроника
« -: Юни 08, 2009, 04:51:02 pm »
Здравейте,
тъй като забелязах, че доста хора си нямат понятие от основни дигитални схеми като NAND, AND, OR, Flip Flop, Latch, Decoder и т.н, смятам да напиша серия от теми в раздел "литература", започвайки от най-простите към по-сложните дигитални интегрални схеми. Темите ще се състоят от описание на дадена схема(и), обяснение на работата й, приложни схеми и приложението й в практиката. Започнах тази тема, за да разбера дали има желаещи и то колко горе-долу или ако такава серия вече е започната, как мога аз да допринеса за нея. Нарочно поставих тази анкета в общия раздел за да могат всички да я видят.
Очаквам мнения и гласове  :-D

22
Програмиране / GAL?
« -: Април 30, 2009, 02:26:20 pm »
Наскоро попаднах на тази ИС - http://www.msc-ge.com/download/lattice/files/22v10mil.pdf
Разбирам, че е някаква програмируема логика, но как точно се програмира?

23
Line Tracer / Ето че и моя следач потегли
« -: Април 26, 2009, 07:56:08 pm »
Ето клип :)  http://www.youtube.com/watch?v=eeFakTjDUXk&fmt=18

Схема още няма... код на асамблер, ама едва ли някой ще го погледне  :P

24
Електроника / Батерии
« -: Април 11, 2009, 04:39:21 am »
Здравейте,
имам 3x ~4,2V литиево-йонни батерии в серия, общо образуващи 12,6V батерия и това ми беше основния източник за да тествам роботи. Лошото е, че след дълго тестване батерията взе да се изтощава  (~6V). Въпроса ми е някои знае ли как точно се презареждат този тип батерии и ако някои има готова работеща схема, ще съм благодарен!

25
Други роботи / Лабиринт бот
« -: Април 06, 2009, 02:16:27 pm »
Здравейте,
имам много странна идея за бот, който минава през лабиринт и мисля, че е достоен проект, който заслужава да се направи. Не съм сигурен дали такава дисциплина вече има (или робот), но съм сигурен, че е рядкост.
Значи аз си мисля следната концепция:
Да кажем, че робота си има мотори и съответното им управление (назад, напред и завои) и сензори от всички страни, които засичат близки обекти (като сумо роботите). В случая обаче, обектите ще са стените на лабиринта. И сега... за да може робота да мине лабиринта, му е нужно да знае пътя обратно да разбира къде има нови пътища, да ги избира и да засича "задънени" пътища. В момента не се сещам за солидно решение на последните 3 пробема но ми идe следната идея -
За да знае къде се намира, в робота може да се приложи нещо като кординатна система, на която центъра й е самия робот и постоянно се обновява. В нея ще се маркират пътищата, по които е минал робота и така той няма да се връща по тях. Съответно, роботът също ще запомни да мине и по разклоненията.
За засичането на задънени пътища мисля, че най-лесното е проста проверка дали има стена отпред, отляво и отдясно. Ако има, връща се, минава по "неизследвано" разклонение, повтаряйки процедурата докато не намери изхода.
За избирането на разклонение, трябва на всяка точка да се запомни броя на разклоненията, както и кординатите.
Задължително трябва робота да знае кога е в лабиринта и кога не.
Еми това е моето предложение засега... споделете мислите и идейте си, даже ако знаете или имате готов проект, може и него да споделите  :)

26
Здравейте,
конструирам следач на линия и се чудя кой е най-удачния начин за разположение на сензорите. Засега съм дошъл с две идеи -
1. В кръг с предна, лява, дясна и задна част
2. В линия с лява, дясна и централна част
И двете разположения съм ги илюстрирал на следните изображения (макар и примитивно и съжалявам за това :P ).





Въпроса ми е кой е по-добър и ако има по-добър - кой е?
Мерси предварително!
EDIT: Броят на сензорите е примерен!

Страници: 1 [2]