Автор Тема: Направа на платки в домашни условия-2  (Прочетена 19652 пъти)

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Бях обещал да коментирам тук и още един начин за направа на платки в домашни условия.Забавих се ,защото очаквах един от създателите на форума да ми помогне с оформянето на сайта ми иоще някой дреболии  :D ,но тъй-като мина време и няма голям напредък ,реших да започна темата тук.
Когато започнах да пиша първата тема идеята ми беша общодостъпна технология.Ако не сте я чели или просто сте забравили ,можете да си я припомните тук.
http://robotics.dir.bg/_wm/pbasic/?df=611781
Тествах доста типове маркери и се оказа,че лесни платки ,без големи претенции могат да бъдат направени от всеки.Стига да има желание .За съжаление не видях във форума много платки направени с тази технология.Изключвам робота от Бургас.Всъщност ,няма почти никакви направени опити ,но това е извън темата.
Сега ще коментирам с вас технология ,малко по-сложна от тази с маркера :) ,която позволява направата на доста по-сложни платки и дава възможност те да бъдат повторени бързо и в необходимите ни количества винаги когато ни трябват.
Почти същата технология се използва и за направата на професионалните платки.
Ето и стъпките за тази технология.
1- Изработване на шаблон
2- Разпечатване на шаблона
3- Експониране на шаблона върху платката
4- Проявяване
5-Ецване
6-Разпробиване
7-Насищане с елементи
Започвам с първата стъпка.
Първо трябва да уточним схемата на устройството,което ще ни е нужно и да разположим всичките му елементи в схемата.
Това може да се направи на ръка или,като се ползват необходимите за това програми.Лично аз ползвах до момента една много лесна за работа програма "Фидокад".Много подходяща за начинаещи и е свободна за сваляне.
Наскоро обаче започнах да се занимавам с "Eagle" и платката,която направих за да ви покажа технологията е проектирана имено с тази програма.
Няма да се спирам подробно на това,как работят тези програми и какви функции имат(смятам да го направя в отделна статия).
След като се уточни схемата,започва да се изработва печатния оргинал .Това отново става в същите,или подобни програми.Когато всичко това е направено,проверено за грешки ,за вярност с оргиналната схема,трябва да бъде разпечатан шаблона.
Има възможност да бъде отпечатан на лазарен принтер или да се използва мастиленоструен принтер.
И в двата случая се ползва прозрачно фолио.Фолиото за мастиленоструйният принтер е различно от това,което е за лазерният.
Изображението се отпечатва с огледален образ и е готово за следващият етап.
Ето и моя шаблон.
Слави Петков
София 49г

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #1 -: Май 18, 2009, 04:15:55 pm »
След като шаблона е готов и разпечатан ще трябват две неща
-Платка покрита с фоторезистивен лак(позитивен в случая)
-Устройство с UV лъчи за експониране.
Говорих с хора,които са пробвали да си пръскат сами лака върху платката.Общо взето всички са единодушни,че колкото и да се стараят е трудно да го пръснат равномерно.Когато обаче лака е на петна в различните участъци не се получават добре пистите,защото от дебелината на лака зависи и времето на експозиция.Логично е ,че няма как да се експонира само един участък от цялата платка с различно време.
Най-разумното решение е да се закупи готова платка покрита заводски с лак.
Ето една такава.



С цел да се предпази лака е залепено непрозрачно тиксо,което се маха преди платката да бъде експонирана.
Второто условие ,за да използваме този метод е да имаме устройството за експониране.Него можем да закупим или да си го направим сами.
Ето и моето.





Слави Петков
София 49г

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #2 -: Май 18, 2009, 04:46:03 pm »
Използвах кутията от повреден скенер на HP.Това е едно много добро решение,защото със съвсем малко промени се получава едно работещо устройство.Лампите са на фирмата Philips и са с дължина на вълната 350-400 nm.Дроселите и гнездата са стандартни за луминисцентни лампи.Направих и една съвсем елементарна кутия от шперплат облечена с алуминиево фолио с цел да отразява по-голямата част от светлината към стъклото.
Разстоянието между лампите и оргинала трябва да е минимум 5см а стъклото трябва да е без дефекти и оптически изкривявания.
Имено за това точно тази кутията от скенера се оказа много добро решение.
В задния край монтирах на една стъклотекстолитова плочка предпазител ,захранващ куплунг и ключ.
Времето за експозиция варира и не е константа.Зависи от производителя и фоторезиста.Хубаво е да се монтира и едно реле за време(ще го монтирам и опиша скоро).
При мен времето за експозиция е около 65-70 сек.
Сега вече може да се премине към следващият етап.
Върху добре почистеното стъкло на скенера се поставя прозрачното фолио.Точно върху чертежа на пистите се поставя платката с фоторезистивният лак към схемата.
Ето така.





Когато лампите са включени трябва задължително да покриете стъклото,защото има опасност за очите ви!!




Притиска се с капака и се включват лампите.След необходимото време се спират и платката се потапя в разтвор на натриева основа NaOH.
Ако всичко е направено както трябва след няколко минути ще се покажат бледо очертани пистите.
Платката се изважда от разтвора и обилно се измива с вода.
От този момент нататък се повтаря процеса описан в първата ми тема за направа на платка.
Слави Петков
София 49г

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #3 -: Май 18, 2009, 05:01:41 pm »
Остава да проверим дали всички писти са добре.Има ли дефекти или проблеми и да разпробием отворите за елементите.
Ето я готовта платка с разпробити отвори.



Ето и шаблона и платката.Можем да направим необходимото ни количество по всяко време.За целта трябва да запазим шаблона и описанието на схемата ни.




А това е пълният набор за направа на свтодиоден индикатор.



 За набора и схемата ще направя нова тема.
В заключение искам да кажа ,че за мен в любителската практика това са двата метода на работа.Всички други истории с тонери и страни съставки и заклинания лично на мен не ми харесват и допадат.
Това е един метод,който ви позволява да правите доста добри платки а в някой случай можете да се доближите и до професионално направените .Дали платката ви ще изглежда добре обаче,това зависи от вас и вашето старание.
Успех!
Слави Петков
София 49г

TheDarkSoul

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 293
    • Профил
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #4 -: Май 18, 2009, 08:20:25 pm »
А какво прави това устройство с UV лъчи за експониране? Може и някъде да пише в темата ,но не съм видял.
Иван Зарев-14г.-гр.Дупница Skype:thedarksoul4
Не подценявай този, който прави крачка назад, защото може и да се засилва...:!:

DataMatrix

  • Заклет Роботостроител
  • *****
  • Публикации: 308
    • Профил
    • http://datamatrix-bg.net/
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #5 -: Май 18, 2009, 08:28:41 pm »
Цитат на: "TheDarkSoul"
А какво прави това устройство с UV лъчи за експониране? Може и някъде да пише в темата ,но не съм видял.

Платките, които Слави използва са с предварително нанесен специален лак, който се активира от UV светлината и в последствие облъчените места могат да се измият.
Димитър Бояджиев, гр. София

spp

  • Global Moderator
  • *****
  • Публикации: 414
    • Профил
    • http://robotics.cnc-bg.net/
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #6 -: Май 18, 2009, 09:37:54 pm »
Остана само да покажа готовата платка.
Ето как изглежда




Слави Петков
София 49г

mrcpuinstructor

  • Новодошъл
  • *****
  • Публикации: 4
    • Профил
Направа на платки в домашни условия-2
« Отговор #7 -: Януари 07, 2010, 04:31:47 pm »
Здравейте! :)

Ето моят опит за правене на печатни платки:

За експониране - конструкцията с корпус от скенер и ултравиолетови пури е скъпа (пурите, които успях да намеря, са по 20-30 лв. всяка, баластът вероятно също е скъп, трябва да изработите и корпус). Ултравиолетовата светлина в тази концентрация вероятно е много вредна и води до образуване на озон и азотни оксиди, които са токсични.


Аз ползвам бездроселна живачна лампа - намерих си 160-ватова, която струва 8 лв. и има цокъл E27 - като на обикновените лампи с нажежаема нишка. Необходима е керамична фасунга, защото лампата се нагрява много.

Уви, на опаковката не пише, че е бездроселна - продавачката ми го каза, а и когато погледна отвътре, откъм далечната (спрямо цокъла) страна се вижда нажежаема нишка като тези от обикновените крушки, свързана последователно на един от основните електроди, която очевидно действа като токоограничаващ резистор  :!:

Обикновените живачни лампи имат голям цокъл и се завинтват в огромни фасунги с особен монтаж, докато моята е с най-обикновен цокъл и ползвам българска керамична фасунга (преди това пробвах с китайска, но имах проблем).

Монтирах я върху метална конструкция, от нея излиза 3м кабел, завършващ с прекъсвач и предпазител за всеки случай.  Крия лампата зад непрозрачна конструкция, за да не я гледам. НЕ ЧУПЕТЕ! външния балон, както казват някои работещи по този метод - изобщо не е необходимо.

Ето снимки на прибора за експониране:






За ецване ползвам натриев сулфат. Не ползвам железен трихлорид, тъй като за да разяде медта с прилична скорост трябва да се загрее добре, освен това кристализира и много цапа. Като цяло трихлорида е голяма безсмислица.


Вече успях да ецна една платка и се получи сравнително качествено. Ето как стана това:

В друг форум прочетох как човек го прави от 20 години и ще обобщя накратко:

1. Почиствам добре платката от омасляване и др. - изтърквам я с гъба за миене на съдове, предварително напоена с малко вода и прах за пране; търкам хубаво 20-30 сек., докато стане лъскава и изплаквам. Правя тази процедура още 1 или 2 пъти, ако е необходимо.

2. Когато изсъхне нанасям фотолака - аз ползвам Positiv20. Далеч не е трудно човек да изпръска сам платката и да се получи равномерно покритие. Просто трябва да е в хоризонтално положение - сам си я изпръсках с фотолак, изсуших я и т.н.

3. Експонирам за около 8 минути, в които влиза и "загряването" на лампата, като поставям платката със залепения на нея шаблон на около 25-30 см. разстояние от лампата. През това време съм някъде навън и не гледам в лампата, нито отразената светлина  :!:  - тя е с дълъг кабел.

Важна подробност е, че за разлика от платките, които се продават с фабрично нанесен фотолак, при лака, който ползвам аз, след експониране върху платката не се появява нищо - запазва си същия вид. Пистите започват да се виждат едва при проявяването.

4. Проявителят (develooper) си го приготвям в бутилка 1,5 л., като сипвам в нея на око 10гр. люспи NaOH (натриева основа, сода каустик), наливам вода и оставям да "втаса" повече от 24 часа  :!:  За да преценя количеството - взех пакетче бакпулвер от 10 грама  :lol: Естествено при работата с този разтвор ползвам ръкавици и се опитвам да внимавам :!: .

5. Когато е готов, наливам проявителя в пластмасова кутия, хващам платката с 1,5мм2 меден проводник и я потапям; след около 30 секунди започват да се появяват пистите и тогава я разклащам леко. Целия процес трае няколко минути. Изплаквам с течаща вода на чешмата.

6. Разтворих натриевия сулфат в гореща вода, налята в пластмасова кутия и я сложих в умивалника, където периодично пусках гореща вода от бойлера. С разклащане заготовката се ецва за 20-30 минути. Възнамерявам да си направя и нагревател, но все още не знам как ще стане.

7. След като я ецнах, отстраних фотолака с кореселин - това е добре да го правите на открито, защото е много задушлив.


Това е - когато се спазва технологията, не е трудно. Ще постна снимки, когато хвана колега с фотоапарат :)
Светозар Георгиев, 25 г., Пловдив