Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Публикации - Аматьор

Страници: 1 2 3 [4] 5 6 7
46
Електроника / Измерване на заряд на батерия
« -: Октомври 07, 2010, 06:51:00 pm »
:D
И аз искам да зная как се мери капацитет на акумулатори - всякакви.

Трудна работа е това, с много неизвестни и какато и да се прави има възможност за големи грешки.  
Подсказвам една-две идеи, но само толкова.
 Прави се късо, или поне се пуска толкова ток , колкото може да понесе батерията.  Така може да се измери вътрешното и съпротивление, което е някакъв показател за нейния заряд. По начина на възстановяване на напрежението и след натоварването също може да се съди за това какво и е състоянието.  И тези показатели са във функция от околната температура и броя цикли, които е имала до този момент батерията.

47
На свой ред да попотам - какво занчи 4WD?
Задвижването на левите и десните колела е с по един  драйвер.  Роботчето може да се върти на едно място, ако скоростите на двете двойки колела са едни и същи, но посоките им са различни.  Освен това предната и задната страна на роботчето са много условни заради симетрията.  Може да атакува и назад, стига да усети , че там има противник.  Единствената съществена разлика  е в наличието на датчик на голямо разстояние напред.

48
Цитат на: "Аматьор"
Има една житейска мъдрост: Не казвай "хоп" преди да скочиш.

И си е така. :D

Ето как изглежда таласъмчето :



Тактикотехническите му данни са:
4 моторредуктора GM9 (май такива бяха)
8 батерии NiMH размер ААА
7 датчика за край на тепиха и за линия при другото състезание
8 оптронни датчика за близост на притивника - по 2 на всяка страна
2 датчика регистриране на противник и в далечна зона
Тегло - към 480гр



Роботчето със свален "капак".  Капакът е оформен от 5 печатни платки на които е разположена почти цялата електроника.  Дъното на кутията също е печатна платка на която са монтирани оптроните за следене на линията.  Монтажът на роботчето се осъществява с 2 винта М4 и с две видии.


 
Ето го и напълно разголения таласъм. Четирите редуктора са монтирани върху основа (шаси) от полиацетал и са захванати с шпилки М3. Така се осигурява прилична здравина на конструкцията.
Корпусът е направен от огънат фолиран стъклотекстолит с дебелина 1мм.  Отделните части са захванати една за друга със спойки.
Цялата конструкция е много здрава.  По средата на мероприятието между състезанията едно момче се блъсна в мене и роботчето падна със замах от 60-70 см върху пода.  Ударът обаче беше без никакви последствия.  Гумите всъщност са уплътнения за 3/4 цола водопроводна тръба.  Може и о-пръстени да се изплзват за целта.
   


Това е недовършеният бегач за линията.  Конструкцията е елементарна - мотор-редуктор, монтиран върху печатна платка и колела.  Нищо друго.  Е , на батериите мястото също е върху платката.

Мисля, че основните идеи се виждат от снимките, но ако някой има въпроси, нека пита.
И дано следващата година има поне двойно повече участници в състезанията.


A защо не ми се виждат снимките?
Вече се виждат благодарение на @mivr.

49
Хм, може и да няма повреда...  С какви датчици се отчитат координатите?  Предполагам, че са инкрементални линейни или кръгови датчци.  За тези малки разстояния може и да са кодови.   Ако са кодови е възможно да се е приплъзнала механиката и от там да има грешка.
Доколкото разбирам има само отместване на отчитането на абсолютната позицията.  
Как машинката прави началното установяване?  Дали отива в някой край, където се извършва нулирането или не?

50
Знаете ли горе-долу какъв точно е проблемът, или цялата диагностика е, че "Не работи"?

51
Други роботи / Quadcopter+arduino
« -: Септември 28, 2010, 11:00:40 pm »
Всяка дейност се нуждае от финансови ресурси.  Въпросът е как се получават те и как се изразходват.  Нещата не са толкова прости.

52
Електроника / Кирилица на LCD
« -: Септември 28, 2010, 10:53:15 pm »
Буквено-цифровите течнокристални дисплеи имат RAM памет в която можете да използвате за "направата" на каквито и да са ваши символи- било то нашенски букви, или произволни знаци.  А иначе има "кирилизирани" дисплеи .  В Комет-а продават такива.

53
Електроника / Измерване на дълбочина
« -: Септември 24, 2010, 06:30:00 pm »
Ха ! Нещо е станало...   :)
Ще ми обясни ли, някой какво точно се е случило?

54
Ардуино (Arduino) / Sumoduino v.1.0
« -: Септември 03, 2010, 09:13:08 pm »
Няма ли, от тази серия контролери с вътрешен генератор? Не е необходима за тези приложения голяма точност и стабилност на честотата.
За да се избегнат радиаторите L293 може да се смени с по-съвременен драйвер.
Според мене един свободен куплунг с SPI ще позволи да се слагат лесно след това други процесорни схеми с интересни приложения.

55
Електроника / RPR-220 Аналогов сигнал?
« -: Август 29, 2010, 07:06:34 pm »
Единствената разумна регулировка на посочената схема може да се осъществи с потенциометъра.  Възможно е стойността му от 10к да е голяма и да не можеш да задаваш прецизно малки стойности.  Пробвай и задължително с  други материали за тестване на отажението.  Често е по-важен видът на повърхността (матова или огледална), а не толкова цветът.  Трябва да се има предвид и , че оптронът "работи" в близката инфрачервена зона - там ние не виждаме.  Така, че черното за нас може да е "бяло" (с голям коефициент на отражение) за оптрона.

56
Електроника / RPR-220 Аналогов сигнал?
« -: Август 27, 2010, 08:34:52 pm »
Да, първата схема е грешна - изходът е от колектора на фототранзистора, но и не прилича много на втората схема, като изключим наличието на оптрона.  Без наличие на товар  аз приех, че следва цифрова схема, или компаратор с голямо водно съпротивление.
Когато се използва биполярен транзистор в ключов режим на работа, трябва да се знае, че се следи за така наречения коефициент на насищане.  Този коефициент е отношението на базовия ток на транзистора към минималния базов ток, при който се получава насищане.  Препоръчва се този коефициент да е между 3 и 10.  Така се гарантира минимално напрежение на насищане на транзистора - той по-малко ще грее и по-голяма мощност ще се отдава на товара (двигателя).  Освен това презапасяването от към базов ток ще гарантира надеждна работа на схемата каквито и да са елементи - толерансите на коефициента на предаване на оптрона, видът на отажателната среда и коефициента на усилване на транзистора не са никак малки.  
Със сигурност става и така, както го и правите- с нагаждане на резисторите към конкретните елементи, макар и да не можете да гарантирате коефициента на насищане.  Но аз без да се замисля, бих заложил на варианта с компаратор след фототранзистора на оптрона.  Така измерителната част и силовата част се разделят.  Може да се измерва без големи притеснения  и от друга страна да се гарантира сигурно и надеждно отпушване транзистора без настройки.

57
Електроника / RPR-220 Аналогов сигнал?
« -: Август 24, 2010, 09:49:37 pm »
Сехамта е добра.Не се сещам къде може да е необходим кондензатор.
единствено колекторното съпротивление може да подлежи на корекция, но това се установява при пробите върху линията и полето. Трябва да се знае, че оптроните имат немалък толеранс в параметрите.

58
Електроника / RPR-220 Аналогов сигнал?
« -: Август 08, 2010, 12:26:30 pm »
Не разбирам кондензаторът каква функция изпълнява.  220ома на колектора на фототранзистора са малко.  Пробвай с 10ком например.  Последователно на сигнала слагаш развързващ кондензатор, така че да отрежеш добре 100-те херца от лампите, и след това пак резистор (например 100к) към захранване.  След това можеш да слагаш усилвател, или директно да подадеш сигнала към ацп. Цък - не е кубаво директно, заради изходното съпротивление - поне буферен усилвател е необходим.  И естествено към светодиода трябва да вървят импулси - примерно 0.1- 1mS през 10-20mS , или даже и повече.

59
Електроника / RPR-220 Аналогов сигнал?
« -: Август 08, 2010, 08:50:53 am »
Отражателни фототранзисторно оптрони.  Излъчвателят е ясен - пуска му се подходящ ток по-малък от допустимия .  Фототранзисторът обаче е животно с много особености.
Фототанзисторът притежава всички особености на  обикновен биполярен транзистор , като за базов ток се използва фототока. Най-неприятната зависимост за използването на споменатите по-горе два оптрона е зависимостта на коефициента на усилване на на фототранзистора от колекторния ток.  Тази зависимост има ясно изразен максимум някъде в областта 0,1-10 мА.
Какво се получава? При малък фототок колекторният ток е малък  и оттам и коефициента на усливане е малък.  Тоест, ако околната осветеност е малка, то и полученият сигнал ще е малък.  Ако фототранзисторът се освети от слънцето (непряко), лампа или друг светлинен източник, то коефициентът на усилване на транзисторът ще се увеличи значително - примерно 10-20 пъти.  Това е много неприятен ефект, ако изкаме да ползваме оптрона за мерене на разстояние.  Понеже тези оптрини ги ползват най-често в принтерите, където външната осветеност на практика липсва, този неприятен ефект не се забелязва.  За мое съжаление алтернативи май не са останали .  А алтернативите са фототранзистор с изведен базов извод, или направо фотодиоден оптрон.  Ако се свържат накъсо базата и емитера на транзистора се получава диод. Вярно, че се лишаваме от коефициента на усливане на транзистора, но отпадат много неприятности.
Все пак аз ползвам тези оптрони като датчици на разстояние, като си имам едно на ум, че не са идеални.  Как го правя.
Задължително използвам импулсен режим на работа.  Последователно включеният кондензатор реже неизбежният постоянен фототок и даже нискочестотен такъв - 100Hz  от лампите.   Избирам и релизирам усилвател с честотна лента 1 до 10 кHz.  След това е ясно - или меря с ацп-то на процесор в подходящ момент след началото на излъчване на светодиода, или реализирам върхов детектор с удачен нискочестотен филтър след това и пак ацп или компаратор - според предназнаението.
Конкретно по твоя проблем -цифровият се различава от  аналоговият режим на работа по факта , че при цифровия се получава насищане. Насищане се получава, когато товарният резистор на (фото) транзисторите  е прекалено голям.  Вероятно в избора на стойносттна на товарния резистор ти е конкретния проблем.  Изборът му не е лесен, защото освен с полезния сигнал трябва да се собразяваме и с околната осветеност - фотоприемната част може да се "заслепи".  Затова по-добре е да се избере по-малък товарен резистор при фотоприемника и след развързващия кондензатор да се усилва сигнала.

60
Цитат на: "tinitof"
Някоя схема ,която да отговаря на това което търся.


Има един такъв виц за блондинките-
"Не зная какво искам, но го искам веднага!"

Схемите не падат от небето.  Може и идеалист  да съм, но така си мисля.   Те се проектират, като се знае какво трябва да се постигне и какви са характеристиките на елементите.
Какво ти е заданието и какви са параметрите и характеристиките на лавинния фотодиод?

Страници: 1 2 3 [4] 5 6 7