Покажи участието

От тук може да видиш всички публикации на този потребител.


Теми - INF1n1t

Страници: [1]
1
За всичко... / НУГ
« -: Септември 15, 2007, 08:15:42 am »
Айде който е на училище, да му е успешна годината! Абе в смисъл да си я прекара добре...

2
Електроника / Статия: H-Bridge
« -: Септември 12, 2007, 11:58:30 pm »
Увод:
Мисля да напиша статия за H-Bridge. Можете и да минете без да знаете какво е това. Аз лично не се задоволявам просто с ползването на даден елемент. Аз искам да знам защо го прави, как го прави и най-вече какво прави. :)

 На много места във форума пише за L293D или пък L293B и т.н. Това са тип ИС, които се наричат "драйвери". Чрез тези драйвери се управляват моторчета. Защо ги ползваме? Ползваме ги, защото самия микроконтролер не може да отдаде достатъчно ток за мотора. Тоест, захранването е в недостиг. Например, микроконтролерът дава на изводите си 20 милиампера, но това е прекалено малко за моторчето ни. Драйверът приема този малък ток, но пуска много по-голям за мотора. Тоест, нашият мотор има достатъчното захранване вече. Впрочем забелязахте ли как от моторче стана на мотор? Както и да е.

 Къде се вписват тези Хаш-мостове? За по-просто: има два такива моста в едно L293. Всеки от мостовете може да управлява по два еднопосочни мотора или по един двупосочен. В тази статия ще разберете какво представляват тези Н-мостове.

Теорията:
 Н-моста понякога се нарича пълен мост. Но защо е това Н сложено тук? Ами много просто - идва от вида на самата схема на свързване на мотора. Ето я нея:



 Разбира се, буквата Н не е със съединени горни и долни краища, но вярвам че разбрахте.


 Такам. Продължавам темата от предишния път. Това което е показано на картинката, е мотор, а към него са свързани четири "ключа". Ето какво означават обозначенията на картинката:


 Motor Power (+) -> захранването. Vcc, Ucc...знаете го.
 Motor Ground  -> земя. Понякога се кръщава GND.
 High Side (Left) -> Горният ляв ключ.
 High Side (right) -> Горният десен ключ.
 Low Side (left) -> Долният ляв ключ.
 Low Side (right) -> Долният десен ключ.


За да се завърти мотора в едната посока, трябва да затвориме горният ляв ключ и долният десен. Така токът ще протича, така както е показано на картинката по-долу. Забелязвате, че сме подали захранване на плюса на мотора.



За да се завърти мотора на обратната посока, трябва да му подадеме захранване на минуса. Това ще стане като затвориме горния десен ключ и долния ляв.

 Какво обаче ще стане, ако затвориме горният и долния ляв? Тоест, ако затвориме ключовете от едната страна на моста. Ами тогава даваме на късо плюса и минуса на захранването, което е недопустимо. Затова, такова нещо не бива да се случва.
 
 Какво ще стане, ако затвориме горният ляв и горният десен ключ, а долните оставиме отворени? Ами тогава мотора няма да завърти. Всъщност той ще се опита да завърти, но няма да може.

 Какво ще стане, ако всички ключове са отворени? Тогава ток никъде няма да протече. Ако моторът е бил в движение, той ще кара по инерция.

Заключение дотук:
 Сега разбрахте общо взето какво е H-Bridge. Това е мост чрез който може да се управлява двупосочен мотор - такъв мотор може да се върти в двете посоки в зависимост от това на кой полюс подаваме +.
 
 Следващият път ще разберете повече за това, как може да се построи такъв Н-мост. Тоест, каква му е вътрешната структура.

3
За всичко... / Xiao Xiao
« -: Септември 08, 2007, 10:46:11 pm »
Вижте филмчетата подред. 7 и 8 направо къртят!

http://www.xiaoxiaomovie.com/index02.htm

4
Литература / Robotic Builder's Guide
« -: Септември 07, 2007, 04:48:01 pm »
Тази книга не знам дали е полезна за някой, обаче все пак я качвам. Намерих я преди време (две-три седмици), още когато се зароди идеята да се занимавам с роботика. После намерих и форума и така и не видях за какво става въпрос...

http://www.robotics-bg.com/upload/files/[Robotics].Engineering.-.Robot.Builders.Guide.pdf

5
Общ форум / Теми
« -: Август 31, 2007, 08:00:48 pm »
Имам доза материал, който съм писал в училище, и понеже имам и скенер реших, че може да е полезен. Проблемът е че не пиша красиво, а на места и аз не съм си го разбирал, обаче все пак, ако искате - кажете.

Темите са по:

1. Аналогова схемотехника
2. Импулсноцифрови технологии
3. Основи на компютърните системи (те не са чак толкова важни според мен, но все пак са много интересни).

6
Общ форум / Какво е KC-1206
« -: Август 28, 2007, 04:03:28 pm »
http://www.deltron-euroind.it/pdf/avvisatori_acustici/buzzer_circuito_stampato/senza_driver_elettro.pdf

Тук има и информация за това, но все още не съм сигурен точно какво е. Казват, че е magnetic transducer. От уикипедия проверих, ама не пише точно.

Да кажа само, че намерих елемента на една модемна платка...

7
Практика / [Добиване на материали] От DVD-ROM
« -: Август 28, 2007, 03:21:38 pm »
Кръстих темата така, но може и да се прекръсти, ако рубриката я води само един, определен човек. Та какво толкова може да се каже за DVD-ROM? Ами ето картинките да видите за какво става въпрос:

Снимка1
Снимка2
Снимка3
Снимка4

Частите, които успях да снема от устройството:

1. Зъбни колела
2. Плоскости (може и да потрябват за нещо)
3. Две моторчета
4. Четящо устройство (не съм сигурен дали може да се използва за нещо), но ако може със сигурност ще го използвам.
5. Оси
6. Пружинки
7. Много винтчета.
8. Разни други (гумички например).

Как да се разглоби?

Моето устройство го разглобих по следния начин:

 Първо развиваме винтчетата на кутията. Трябва ни или часовникарска отвертка (от много тънките) или някаква игла, защото отпред на устройството има една малка дупчица. В нея трябва да се бръкне и да се натисне. Това ще освободи движещата се част, а оттам и недвижещата се, която я обгръща. Понататък, махаме платката и където видиме винтчета развиваме. Когато стигнеме до там, че ни остава само кутията плюс движещата се част, трябва да се напъне за да се извади. Поне аз така я извадих и нищо и няма. Оттам зъбните колела се вадят, а има едно вклинено, което за да се извади трябва да се бутне "клина" леко навътре.

Страници: [1]